http://keputusan.spr.gov.my/#home
Beberapa fakta pelik;
Kiraan undi Kuala Selangor: http://resultpru13.spr.gov.my/module/keputusan/paparan/5_KeputusanDR.php?kod=09600
Beberapa analisa / ulasan;
A. Ulasan 1: Perbandingan keputusan PRU12 dan PRU13 :
Parlimen
PRU12 BN 140, PR 82
PRU13 BN 133 (-7), PR 89 (+7)
Total 222 kerusi
DUN
PRU12: BN 344, PR 161
PRU13: BN 275 (-71), PR 230 (+71)
Total 505 kerusi
UNDI Keseluruhan (Popular votes)
PRU12: BN 4.0 Juta, PR 3.7 Juta (BN lebih popular)
PRU13. BN 5.2 Juta, PR 5.5 Juta (PR lebih popular)
Peratus keluar mengundi
PRU12: 8.0 Juta (76%)
PRU13: 10.4 Juta (80%) - Tertinggi dalam sejarah PRU
Apakah konklusi dari trending yg sangat menarik PRU12-PRU13 ini utk PRU14 akan dtg?
B. Ulasan 2:
Keputusan PRU13 yang diselesaikan pengumumannya lewat malam tadi sudah tentu menimbulkan rasa sedih yang tidak terungkap oleh kata. Lalu biarlah kesedihan itu tersimpan diam menjauhi bicara.
Namun keputusan malam tadi, tidak menimbulkan rasa malu atau terhina. Sebaliknya ia mencetuskan rasa bimbang yang mendalam. Keputusan berbentuk politik malam tadi, apabila diterjemahkan kepada kemasyarakatan dan dakwah, ia amat menakutkan. Keangkuhan, kesombongan, termasuk juga pembohongan, dinormalisasi untuk diterima sebagai alat-alat mencapai matlamat kehidupan. Ertinya, kebejatan akan menjadi amat sistemik.
Ahli politik akan bekerja seperti biasa.
Pendakwah menerima tugasan berlipat kali ganda.
Al-Shahid Sayyid Qutb pernah berkata:
الظلم قد يطول ولكنه ﻻ يدوم،
والحق قد يضعف ولكنه ينتصر.
Kegelapan, adakalanya berpanjangan. Namun ia tidak akan berterusan selamanya.
Kebenaran adakalanya lemah. Namun ia menang sepanjang masa.
Namun keputusan malam tadi, tidak menimbulkan rasa malu atau terhina. Sebaliknya ia mencetuskan rasa bimbang yang mendalam. Keputusan berbentuk politik malam tadi, apabila diterjemahkan kepada kemasyarakatan dan dakwah, ia amat menakutkan. Keangkuhan, kesombongan, termasuk juga pembohongan, dinormalisasi untuk diterima sebagai alat-alat mencapai matlamat kehidupan. Ertinya, kebejatan akan menjadi amat sistemik.
Ahli politik akan bekerja seperti biasa.
Pendakwah menerima tugasan berlipat kali ganda.
Al-Shahid Sayyid Qutb pernah berkata:
الظلم قد يطول ولكنه ﻻ يدوم،
والحق قد يضعف ولكنه ينتصر.
Kegelapan, adakalanya berpanjangan. Namun ia tidak akan berterusan selamanya.
Kebenaran adakalanya lemah. Namun ia menang sepanjang masa.
Pilihan Raya Umum ke 13 (tahun 2013): Analisis Undi dan Kerusi Mengikut Kaum
Alhamdulillah PRU 13 telah selesai dan semua data telah diperolehi dan dimuatkan kedalam komputer yang membolehkan analisis secara terperinci. Dalam artikel ini kita hanya memfokuskan suasana di Semenanjung Malaysia kerana wujudnya kekeliruan tentang corak pengundian dan implikasinya kepada halatuju politik setiap kaum selepas ini. Kita belum lagi membuat analisis suasana di Sabah dan Sarawak kerana tiada timbul persoalan tentang dominasi BN yang berterusan di sana.
Pengundian Mengikut Kaum
Bagi Semenanjung Malaysia, analisis kita menunjukkan 63.7% undi Melayu berpihak kepada Barisan Nasional, 10.8% undi Cina dan 43.2% undi kaum India. Butiran untuk negeri negeri dan wilayah adalah seperti dalam Jadual beritkut:
Jadual: Pengundian Mengikut Kaum
Wilayah | Melayu mengundi BN | Cina mengundi BN | India mengundi BN |
KL dan Selangor | 62% | 11.6% | 24.4% |
Pulau Pinang | 62.4 | 12.6 | 21.5 |
N Sembilan & Melaka | 81.8 | 7.2 | 31.0 |
Perak | 63.0 | 13.1 | 68.5 |
Kedah | 56.7 | 9.2 | 54.9 |
Johore | 84.1 | 11.1 | 59.1 |
Terengganu | 53.2 | - | - |
Kelantan | 46.7 | - | - |
Semenanjung(purata) | 63.3 | 10.8 | 43.2 |
Jadual di atas menunjukkan sokongan padu kaum Melayu kepada BN di aras 63.3% dengan Johore mencatat sokongan yang paling tinggi dengan kadar 84.1% dan Kelantan paling rendah 46.7 %. Di Kelantan sekalipun ada sedikit peningkatan undi berbanding PRU 12 dan fenomena ini mampu menambahkan kerusi DUN dan Parlimen di sana. Sebagai perbandingan, dalam ramalan kita telah mengagak sokong Melayu untuk BN di semenanjung pada kadar 61%.
Undi dari kaum Cina, malangnya untuk BN telah jatuh diluar jangkaan sama sekali, keparas 10.8%. Dalam ramalan model kita telah menjangka senario terburuk undi Cina pada paras 25% iaitu seperti dalam pilihan raya negeri Sarawak dan juga berasaskan angka yang boleh ditafsir dari survei pendapat umum pihak Merdeka Center.
Keadaan undi Cina yang lebih buruk daripada jangkaan mungkin disebabkan kesan kempen DAP disa’at sa’at akhir. Ini mencerminkan betapa efficiennya jentera DAP dalam merancang dan mempengaruhi kaum Cina dalam pilihan raya kali ini. Kaum Cina begitu yakin yang mereka mampu memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan persekutuan yang diterajui DAP. Dengan itu DAP telah berjaya memperoleh hampir keseluruhan undi kaum Cina dan menjadi parti dominan dalam Pakatan Rakyat, tetapi kali ini hanya sebagai peneraju di sebelah pembangkang.
DAP mampu merancang dan melaksanakan kempen dengan begitu teliti sekali, Penyokong PAS hanya mampu bersembahyang hajat, tetapi Allah tidak meredhai bukan Islam menerajui negara Islam.
DAP telah menggunakan Isu Rasuah, Kronisma dan Bersih untuk menambat hati orang Melayu, tetapi di sebalik tabir ialah satu perancangan teliti dan perlaksanaan yang amat efficien untuk menumbangkan sebuah kerajaan Melayu/Islam. Ini dibuat dengan begitu teratur termasuk yang paling strategik, iaitu kempen yang telah berjaya meningkatkan pengundi Cina dalam daftar penggundi. Tahukah anda yang pengundi Cina membentuk 30% dalam daftar pengundi walaupun mereka hanya di paras 24% dalam komposisi rakyat Malaysia(sila Klik).
Sebaliknya, undi dari kaum India telah meningkat tetapi kurang sedikit dari jangkaan model. Jika dalam PRU 12, hanya 10% sahaja pengundi kaum India yang mengundi BN, kini ia telah meningkat keparas 43.2%. Sebenarnya penentangan ekstrim dari kaum India masih wujud di Selangor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang sahaja . Di negeri negeri lain sokongan mereka meningkat hingga ke paras 59.1% di Johore dan 68.5% di Perak. Nampaknaya kaum India semakin yakin yang masa depan mereka hanyalah bersama Barisan Nasional. Setinggi tahniah kepada PM Najib kerana sungguh berjaya memulihkan sokongan dari kaum India.
Akhir sekali, dengan angka angka di atas, saya ingin menjelaskan yang kekurangan kerusi Parlimen BN sebenar berbanding Ramalan dalam blog ini disebabkan oleh ketiadaan sokongan dari kaum Cina.
Kekalahan di Selangor pula di sebabkan ketiadaan sokongan dari kaum Cina dan kurangnya sokongan dari kaum India.
Kekalahan BN di Kelantan pula disebabkan sokongan kaum Melayu kepada parti PAS masih kukuh sungguhpun BN telah berjaya meningkatkan peratusan undi yang diperolehi. Tahniah kepada Tuan Guru Nik Aziz.
Komposi Ahli Parlimen mengikut Parti dan Kaum
Untuk makluman di bawah saya paparkan jadual komposisi Parlimen dalam jadual di bawah:
Jadual: Komposisi Parlimen mengikut Parti dan Kaum (PRU 13)
Melayu/Bumi | Cina | India | Jumlah | |
DAP | 1 | 34 | 3 | 38 |
PKR | 16 | 9 | 5 | 30 |
PAS | 21 | 0 | 0 | 21 |
Jumlah Pakatan Rakyat | 38 | 43 | 8 | 89 |
Barisan Nasional | 122 | 7 | 4 | 133 |
Jadual di atas menunjukkan terdapat seramai 122 Ahli Parlimen Melayu/Bumiputera dari Barisan Nasional dan hanya 38 orang Melayu/Bumiputera dari Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat pula didominasi oleh kaum Cina dengan 43 Ahli Parlimen.
Angka diatas menunjukkan ada seramai 160 ahli parlimen Bumiputera (BN +PR) daripadanya hanya 138 orang sahaja beragama Islam iaitu kurang daripada 2/3 kesemua kerusi parlimen. Oleh itu isu hukum hudud yang memerlukan undi 2/3 di parlimen adalah mustahil dilaksana di Malaysia walau sekalipun semua ahli parlimen beragama Islam menyetujuinya. Jadi Parti Pas kena kaji semula arithmetic ini.
Sekian, wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
DAH IKHWAN
Artikel-artikel Berkaitan
Keputusan dan Ulasan Pilihan Raya Umum Ke 13 (tahun 2013)
Pertama kali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda sekalian kerana telah melayari blog ini untuk mengikuti ramalan dan artikel artikel bekaitan PRU 13. Sejak hari penamaan calon pada 20 April sehingga pagi ini 6 Mei, kita telah merekodkan 45,000 hits.
Saya faham yang ramalan kita kali ini agak kurang tepat kerana keputusan sebenar yang kurang daripada 2/3 majoriti. Agaknya penyokong BN pasti hampa kerana keputusan tidak sebaik dijangka, dan PR juga hampa kerana mereka gagal merampas kerajaan persekutuan disamping kehilangan kuasa di negeri Kedah.
Di harap kedua dua pihak akur dengan mandat rakyat ini dan mulai dengan urusan mentadbir kerajaan masing masing dengan cemerlang.
Keputusan Kawasan Parlimen
Keputusan penuh PRU 13 baru sahaja diterima awal pagi tadi dan ia menepati ramalan banyak pihak yang BN akan menguasai semula kerajaan persekutuan, sungguhpun hanya dengan majoriti mudah dan tidak melepasi majoriti 2/3 seperti dijangkakan sebelum ini. Angka rasmi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia mengumumkan pagi ini yang BN memenangi 133 kerusi berbanding Pakatan Rakyat 89 kerusi (Butiran keputusan dipaparkan dalam jadual di bawah). Pada PRU ke 12, BN telah memenangi 140 kerusi Parlimen dan Pakatan Rakyat, 82 kerusi.
Jadual 1: Keputusan Pilihan Raya Parlimen(PRU 13) berbanding Ramalan
Wilayah | Ramalan DAH Ikhwan | Keputusan Sebenar |
Semenanjung | ||
BN | 113—121 Kerusi | 86 |
DAP | 27— 26 | 31 |
PKR | 7— 13 | 28 |
PAS | 8— 5 | 21 |
Sarawak dan Sabah | ||
BN | 46— 49 | 47 |
DAP | 8— 7 | 7 |
PKR | 2— 1 | 2 |
PAS | 0 - 0 | 0 |
Seluruh Malaysia | ||
BN | 159 –170 | 133 |
DAP | 35 - 33 | 38 |
PKR | 19 - 14 | 30 |
PAS | 8 - 5 | 21 |
Jadual 1 di atas membandingkan keputusan sebenar dengan ramalan yang kita keluarkan seminggu sebelum mengundi. Dalam Model ramalan untuk kawasan Parlimen di Semenanjung, kita telah menggunakan peratusan 61% undi Melayu untuk BN, 25% undi Cina dan 60% undi kaum India.
Memandangkan kerusi yang dimenangi DAP hanya sedikit melebihi ramalan, ini mencerminkan anggaran kita yang hanya 25% undi kaum cina diberi kepada BN mungkin tepat. Jadi, keputusan yang lebih dari jangkaan model bagi PKR dan PAS mungkin menunjukkan yang undi Melayu untuk BN di Semenanjung adalah rendah daripada jangkaan kita walaupun lebih baik daripada PRU 12, terutama di Selangor dan Kelantan.
Pengundian di Sabah dan Sarawak tepat seperti dijangka. Ini kerana jangkaan kita tentang sentimen pengundian mengikut kaum serta faktor kekuatan BN di sana amat tepat.
Saya akan membuat kajian dan analisis dalam masa terdekat ini untuk mendapat anggaran yang lebih tepat tentang corak pengundian mengikut kaum di Semenanjung Malaysia.
Keputusan DUN di Negeri Negeri Panas
Pengundian di empat buah negeri dianggap panas berikutan optimism BN untuk memenangi dan menguasai semula negeri negeri tersebut. Kita turut menjangkakan kemenangan di Kedah, Perak, Selangor dan mungkin juga Kelantan. Keputusan membuktikan jangkaan kita hanya separuh betul dengan BN berjaya menang di Kedah dan Perak sahaja. Butiran keputusan DUN di negeri negeri tersebut ditunjuk dibawah:
Jadual 2: Keputusan Pilihan Raya DUN
PARTI | RAMALAN DAH IKHWAN | KEPUTUSAN |
BN | 35– 42 | 31 |
DAP | 18—14 | 18 |
PKR | 4—3 | 5 |
PAS | 2—0 | 5 |
JUMLAH DUN PERAK | 59 | 59 |
PARTI | RAMALAN DAH IKHWAN | KEPUTUSAN |
BN | 19—22 | 21 |
DAP | 2—2 | 2 |
PKR | 7—5 | 4 |
PAS | 8—7 | 9 |
JUMLAH DUN KEDAH | 36 | 36 |
PARTI | RAMALAN DAH IKHWAN | KEPUTUSAN |
BN | 19 -27 | 12 |
DAP | 0 | 0 |
PKR | 0 | 1 |
PAS | 26 –18 | 32 |
JUMLAH DUN KELANTAN | 45 | 45 |
PARTI | RAMALAN DAH IKHWAN | KEPUTUSAN |
BN | 35—39 | 12 |
DAP | 14—12 | 15 |
PKR | 4—4 | 14 |
PAS | 3—2 | 15 |
JUMLAH DUN SELANGOR | 56 | 56 |
Keputusan di atas menunjukkan BN berjaya menguasai negeri Perak dengan angka angka yang hampir menepati ramalan kita, iaitu dengan memenangi 31 daripada 59 kerusi.
Di Kedah pula BN telah menguasai 21 daripada 36 kerusi, juga hampir menepati jangkaan kita.
Bagaimanapun keputusan untuk Kelantan dan Selangor terbukti tersasar dari jangkaan kita. Di negeri negeri ini PR telah berjaya mempertahankan kerajaannya dengan memenangi 33 daripada 45 kerusi DUN di Kelantan dan 44 daripada 56 kerusi DUN di Selangor. Secara kasar boleh diagakkan yang undi Cina di Selangor menepati jankaan 25% untuk BN dan undi Melayu pula kurang daripada jangkaan kita. Insya Allah saya akan membuat analisis model yang lebih terperinci untuk mendapat anggaran data yang lebih tepat.
Sekian, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
DAH IKHWAN
Sila baca juga PRU 13: Analisis Undi dan Kerusi mengikut Kaum
DAH IKHWAN
Sila baca juga PRU 13: Analisis Undi dan Kerusi mengikut Kaum
May102013
Beberapa insiden;
Kertas undi diluar : https://www.facebook.com/photo.php?v=341314252657727
Warga Asing Mengundi ? : http://beritasemasa.com/pru13-kes-banglasia-warga-asing-di-malaysia-jadi-penentu-pilihanraya-umum-2013
Pasca PRU13
Nik Aziz lepas jawatan MB: http://my.news.yahoo.com/nik-abdul-aziz-lepas-jawatan-mb-atas-faktor-123310882.html;_ylt=Aq8jVCTYulSRQYCEMoGAxMBAV8d_;_ylu=X3oDMTU2bW1vbzVlBGNjb2RlA2N0LmMEbWl0A01vc3QgUG9wdWxhciBmb3IgQXJ0aWNsZXMEcGtnAzA5ZDI4YThhLWYzN2MtMzM3Zi04MzJlLThhNTdkZjgxNzcyOARwb3MDMTQEc2VjA01lZGlhQkxpc3RNaXhlZE1vc3RQb3B1bGFyQ0FUZW1wBHZlcgM4N2YxNDI3MS1iNmQ5LTExZTItYmNmZi1kMjlmZWYxMzFiNWQ-;_ylg=X3oDMTBhYXJ2OGFxBGxhbmcDZW4tTVk-;_ylv=3
Anwar Adakan Perhimpunan 8 Mei: http://my.news.yahoo.com/anwar-perhimpunan-esok-permulaan-sebuah-pergerakan-yang-akan-054931479.html
Pengundi Cina silap buat perkiraan : http://ww3.utusan.com.my/utusan/Politik/20130508/po_08/Pengundi-Cina-salah-buat-percaturan
3,600 laporan diterima peguam negara: http://ww3.utusan.com.my/utusan/Pilihan_Raya/20130508/px_28/Peguam-Negara-terima-hampir-3600-laporan-sejak-Parlimen-bubar
Apa lagi orang cina mahu : http://ww3.utusan.com.my/utusan/Politik/20130508/po_01/Siapa-dulu-memulakan-provokasi; https://www.facebook.com/photo.php?fbid=510509605678907&set=a.170802402982964.43619.118735541522984&type=1&theater
CHANGE!3 : https://www.facebook.com/pages/100000-People-Request-Najib-Tun-Razak-Resignation/223344854372583?hc_location=stream
http://www.youtube.com/watch?v=vTD_9xotR80; https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r-Dw4Lgxooc; 120,000 hadir: http://www.malaysiakini.com/news/229568
Perhimpunan BlackOut 505 JOHOR 15Mei2013 : https://www.facebook.com/photo.php?v=505929886138932&set=vb.163629210328599&type=2&theaterPRU13 tidak adil, hanya sebahagian bebas - Ideas
Harakahdaily, | 08 Mei 2013 |
KUALA LUMPUR: Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas) yang dilantik oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai pemerhati merumuskan bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah berlangsung dalam keadaan tidak adil.
Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan berkata hanya sebahagiannya sahaja bebas tetapi banyak laporan meragukan timbul dan disifatkan mereka sebagai tidak adil.
Menurut Wan Saiful, biarpun SPR berjaya memastikan proses sejak penamaan calon sehingga mengundi berjalan lancar, namun terdapat laporan keraguan terhadap kegagalan dakwat kekal dan pengundi hantu.
"Kedua-duanya adalah isu-isu penting yang perlu ditangani. Walau bagaimanapun, kita meletakkan kedua-dua isu ini dalam konteks kekurangan yang lebih luas iaitu amanah dalam integriti daftar pemilih, dan ianya bukan hanya kelemahan SPR semata-mata.
"Dalam usaha untuk menangani punca masalah ini, perhatian serius perlu diberikan untuk meningkatkan integriti daftar pemilih. Ini melibatkan meningkatkan integriti
Pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara, yang mungkin bukan bidang SPR," katanya.
Beliau turut menyenaraikan beberapa pemerhatian yang boleh memberi indikator bahawa PRU13 kali ini sebagai tidak adil. Ianya seperti:
1. Pihak media berat sebelah memihak kepada Barisan Nasional. Media kerajaan negeri disalahgunakan secara partisan dalam memberi pandangan kepada orang ramai.
2. Terdapat keraguan tentang kesaksamaan SPR dan kecekapan mereka walaupun banyak usaha mereka untuk menambah baik sistem pilihan raya. Mereka sebagai sebahagian daripada perkhidmatan awam dilihat sudah berat sebelah. Ahli-ahli SPR berulang kali mengeluarkan kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai partisan. Mempertahankan diri mereka apabila dikritik dan ianya menimbulkan kemarahan orang ramai.
3. Kepercayaan terhadap daftar pemilih adalah rendah. Ini menyebabkan orang ramai ragu apabila terdapat laporan warga asing diterbangkan, apabila mereka melihat individu warga asing hadapan, atau apabila dakwat kekal dilihat sebagai tidak berkesan.
4. Pendaftar Pertubuhan tidak melayan semua parti-parti politik secara adil seperti melambatkan proses pendaftaran parti-parti bukan BN.
5. Saiz kawasan pilihanraya terlalu tidak sama rata, membolehkan parti yang menang kerusi lebih kecil untuk menang parlimen, walaupun tidak menguasai undi popular.
6. Semasa tempoh berkempen, jentera kerajaan dan kemudahan tentera telah berulang kali digunakan untuk tujuan berkempen pada tempoh kempen rasmi.
8. Isu-isu perkauman yang berbahaya dieksploitasi untuk keuntungan politik.
"Oleh kerana sebab-sebab ini, kita menyimpulkan bahawa GE13 hanya sebahagiannya bebas dan tidak adil," kata Wan Saiful.
Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan berkata hanya sebahagiannya sahaja bebas tetapi banyak laporan meragukan timbul dan disifatkan mereka sebagai tidak adil.
Menurut Wan Saiful, biarpun SPR berjaya memastikan proses sejak penamaan calon sehingga mengundi berjalan lancar, namun terdapat laporan keraguan terhadap kegagalan dakwat kekal dan pengundi hantu.
"Kedua-duanya adalah isu-isu penting yang perlu ditangani. Walau bagaimanapun, kita meletakkan kedua-dua isu ini dalam konteks kekurangan yang lebih luas iaitu amanah dalam integriti daftar pemilih, dan ianya bukan hanya kelemahan SPR semata-mata.
"Dalam usaha untuk menangani punca masalah ini, perhatian serius perlu diberikan untuk meningkatkan integriti daftar pemilih. Ini melibatkan meningkatkan integriti
Pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara, yang mungkin bukan bidang SPR," katanya.
Beliau turut menyenaraikan beberapa pemerhatian yang boleh memberi indikator bahawa PRU13 kali ini sebagai tidak adil. Ianya seperti:
1. Pihak media berat sebelah memihak kepada Barisan Nasional. Media kerajaan negeri disalahgunakan secara partisan dalam memberi pandangan kepada orang ramai.
2. Terdapat keraguan tentang kesaksamaan SPR dan kecekapan mereka walaupun banyak usaha mereka untuk menambah baik sistem pilihan raya. Mereka sebagai sebahagian daripada perkhidmatan awam dilihat sudah berat sebelah. Ahli-ahli SPR berulang kali mengeluarkan kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai partisan. Mempertahankan diri mereka apabila dikritik dan ianya menimbulkan kemarahan orang ramai.
3. Kepercayaan terhadap daftar pemilih adalah rendah. Ini menyebabkan orang ramai ragu apabila terdapat laporan warga asing diterbangkan, apabila mereka melihat individu warga asing hadapan, atau apabila dakwat kekal dilihat sebagai tidak berkesan.
4. Pendaftar Pertubuhan tidak melayan semua parti-parti politik secara adil seperti melambatkan proses pendaftaran parti-parti bukan BN.
5. Saiz kawasan pilihanraya terlalu tidak sama rata, membolehkan parti yang menang kerusi lebih kecil untuk menang parlimen, walaupun tidak menguasai undi popular.
6. Semasa tempoh berkempen, jentera kerajaan dan kemudahan tentera telah berulang kali digunakan untuk tujuan berkempen pada tempoh kempen rasmi.
8. Isu-isu perkauman yang berbahaya dieksploitasi untuk keuntungan politik.
"Oleh kerana sebab-sebab ini, kita menyimpulkan bahawa GE13 hanya sebahagiannya bebas dan tidak adil," kata Wan Saiful.
MALAYSIA
GE13 ‘partially free but not fair’, say think tanks
UPDATED @ 12:30:57 PM 08-05-2013
The uneven playing field was caused by issues such as a media with a heavy bias towards BN, the use of government facilities during campaigning and doubts over the Election Commission’s (EC) impartiality — all of which are seen to have benefited BN in the polls.
“Although the official campaign period and electoral processes may have proceeded smoothly and without major issues, wider issues that are not within the EC’s purview have built up over the last few years,” said the think-tanks’ joint report ‘Was GE13 Free and Fair?’ today.
“These issues conspired against non-BN parties, therefore creating a very uneven field. Due to these reasons, we conclude that GE13 was only partially free and not fair.”
While presenting their report here today, both think tanks agreed to recognise the result of the polls, saying the EC ran the polls according to the proper procedures and by the book.
“To me, I think the result is credible the way it is now because we followed the process; it is simply just not a fair election.
“It is the best result we can get, bearing in mind the challenges that we’re facing,” said Wan Saiful Wan Jan, the chief executive officer of IDEAS.
IDEAS and CPPS were partly-funded by the EC as observers, and the team sent 311 short-term observers to 99 out of 165 parliamentary constituencies in peninsula Malaysia. The report, however, encompasses the whole electoral process across Malaysia.
During their observation, they have found out that the integrity of the electoral roll was questionable, the Registrar of Societies (RoS) was not free from partisan interference, and funding of political parties was not transparent.
The team also discovered that despite the sizeable participation of ethnic minorities in the polls, manipulation of racial issues was widespread, including the increase of racial rhetoric that sometimes bordered on the incitement of racial hatred.
The biggest issue concerning the team was the unequal delineation of constituencies, which they feel should be fixed as soon as possible now that the polls are over.
In the report, several recommendations have been made towards the EC, including making its members explicitly accountable to a permanent and bipartisan special parliamentary committee. Its members should also be recruited from experts of the field, instead of being seconded from the civil service
To improve the electoral roll, the team suggested that the EC co-operate with more specialist groups who have undertaken in-depth studies about the roll.
The report by IDEAS and CPPS will be available on both organisations’ websites starting today.
In Sunday’s elections, BN won 133 out of 222 federal seats, short of a two-thirds majority and worse than in the previous polls.
It also lost the popular votes to Pakatan Rakyat (PR) parties, and was bested on the popularity front for the first time since 1969, when it had contested as the Alliance Party.
end
The Rural-Urban Divide in Malaysia’s General Election
with 11 comments
108 out of 133 seats won by Barisan Nasional (BN) came from rural seats. 72 out of 89 seats won by Pakatan Rakyat (PR) came from urban and semi-urban seats.
While it is true that PR won every Chinese-majority seat, there are only 30 Chinese-majority seats in the country. That leaves at least 59 seats won with the support of other races.
When comparing Malay-majority seats, PR won more seats than BN in both semi-urban and urban categories. A Malay-majority seat cannot be seen as a guaranteed victory for BN.
In terms of the popular vote, BN obtained 57% of the popular vote in rural seats, 47% of the popular vote in semi-urban seats, and 36% of the popular vote in urban seats. Looking at the winning majorities of individual seats, the probability of BN regaining urban seats is low. This gap in the popular vote is illustrated in the infographics at the end of this post.
That is the picture of the political urban-rural divide. BN represents the rural majority and can retain power with rural and semi-urban seats alone. This election highlighted PR’s weak areas which are rural seats, Bumiputra Sabah majority and Bumiputra Sarawak majority seats.
Research methodology
For this research we defined 3 categories of urban development:
Rural = villages (kampungs) / small towns / farmland distributed within the seat. Rural seats tend to be physically large with a low population.
Semi-urban = larger towns and/or numerous small towns, may include villages as well
Urban = cities where a majority of the seat is covered by some form of urban development
This classification was done by us based on Google Maps satellite imagery and SPR maps. This is not the same as SPR’s own internal classification of seats. You can find our reference maps here (link). The methodology was:
- Find the constituency on Google Maps (and Bing Maps, when the image wasn’t clear).
- Identify the area covered by urban development, and the degree of development
- Define the seat as rural, semi-urban or urban based on the guidelines above
This method was not ideal but it was practical given the lack of time and resources we have. A better method would be gridding (which you can read about here). We will re-examine the rural seats in the future and divide them into 2-3 categories.
We define an ethnic majority to be an ethnicity that is represented by more than 50% of the seat’s registered voters. A seat without an ethnic majority is defined as Mixed.
What follows is a summary of ethnic stats for each Parliament seat based on their category of urban development. The number of registered voters is shown in parentheses.
Total Seats
125 rural (5,756,489 voters)
- 78 Malay majority
- 16 Bumiputra Sabah majority
- 18 Bumiputra Sarawak majority
- 2 Chinese majority
- 11 Mixed
54 semi-urban (3,952,432 voters)
- 27 Malay majority
- 12 Chinese majority
- 3 Bumiputra Sabah majority
- 1 Bumiputra Sarawak majority
- 11 Mixed
43 urban (3,559,081 voters)
- 14 Malay majority
- 16 Chinese majority
- 13 Mixed
Seats won by BN
108 / 125 rural (4,598,255 voters)
- 66 Malay majority
- 15 Bumiputra Sabah majority
- 18 Bumiputra Sarawak majority
- 9 Mixed
20 / 54 semi-urban (1,303,937 voters)
- 12 Malay majority
- 3 Bumiputra Sabah majority
- 1 Bumiputra Sarawak majority
- 4 Mixed
5 / 43 urban (330,193 voters)
- 4 Malay majority
- 1 Mixed
Seats won by PR
17 / 125 rural (1,158,234 voters)
- 12 Malay majority
- 2 Chinese majority
- 1 Bumiputra Sabah majority
- 2 Mixed
34 / 54 semi-urban (2,648,495 voters)
- 15 Malay majority
- 12 Chinese majority
- 7 Mixed
38 / 43 urban (3,228,888 voters)
- 10 Malay majority
- 16 Chinese majority
- 12 Mixed
Infographics (click for full interactive version)
Seats vs Voters by Urban Development
Seats vs Voters by Urban Development
Seat Comparison by Urban Development
Popular Vote Comparison by Urban Development
This shows the number of votes cast for candidates from each coalition, divided by seat category.
Seat Comparison by Ethnic Majority – Urban Development
This shows the number of seats categorised by the ethnic majority group and level of urban development. To see all the labels, please view the interactive version.