Monday, December 7, 2009

Hidup, Sihat, Sakit atau Mati ... di Tangan Ilahi



Semalam aku berada di kampung, bersama 3 hero/heroin anak-anakku yang semakin dewasa... mengendalikan program tahunan SmartCampKabare yang disertai oleh anak-anak keluargaku terdkat dan pelajar SKSJ. Di penghujung kem di hari ketiga, anakku yang menjadi ketua fasilitator membahagikan para peserta kepada 4 kumpulan dan aku perlu mengendalikan 12 peserta dari darjah 6 - ting. 4. Lantas ku bawa mereka menaiki van 12 seater menulusuri jalan kampungku yang sempit dan berbecak ... menuju sebuah rumah terpencil di hujung kampung ... rumah kawanku sekelas ketika sekolah agama semasa remajaku. Kini beliau berumur 52 tahun dan sedang ditimpa sakit. Aku tahu keadaannya dua hari lalu di kampung. Pintu rumah ku ketuk sambil memberi salam... daun pintu dibuka oleh seorang wanita bertudung ... isteri kawanku itu ... lantas beliau ke dalam dan datang semula memimpin tangan suaminya ... terkejut di dalam hatiku melihat tubuh yang kurus di hadapanku sambil menyambut kedatanganku. Ketika ku temui empat tahun lalu kawanku adalah seorang yang bertubuh gagah dan berwajah seri... kini muka yang cengkung dan raut wajah yang sayu....
Aku masuk setelah dijemput, dan ku ajak murid-murid yang ku bawa masuk bersama dan aku duduk di sofa di sebelah kawanku di ruang tamu serta bertanya khabar dan memulakan bicara. Sesekali ku selitkan tazkiarah untuk murid-murid yang ku bawa bersama sambil sesekali memberikan semangat agar kawanku ini redha di atas ketentuan Allah yang mentakdirkan beliau diserang angin ahmar sehinga lemah tubuh badannya. Sesekali kawanku ini menitiskan air mata mengenang nasibnya. Isteri yang berada di sampingnya juga kelihatan sugul, mengenang nasib keluarganya yang sedang membesarkan anak-anak yang masih di peringkat kolej dan sekolah. Bila ku tanya akan anak-anak ... sekali lagi beliau mengalirkan air matanya ... lantas memangil dengan suara lemah... anak remajanya yang berada di ruang belakang. Beberapa ketika melangkah ke ruang tamu seorang remaja sekitar umur 21 tahun sambil berjalan mengheret kaki ... ku hulur tangan bersalam dan memeprsilakan duduk di hadapanku. Lantas kawanku menceritakan bagaimana anaknya terlibat dalam kemalangan motosikal beberapa bulan lalu. Anaknya telah tidak sedarkan diri beberapa minggu dan Alhamdulillah kini telah beransur pulih dan mudah-mudahan akan dapat menyambung pelajaran di semester akhir peingkat diploma mulai hujung bulan ini.

Di dalam perjalanan balik ke 'base-camp', aku terus mengisi perjalanan dengan kata peringatan dan nasihat kepada pelajar-pelajar yang ku bawa bersama. Harapanku remaja-remaja semuda ini perlu mengambil iktibar dari apa jua peristiwa di sekeliling mereka. Sememang aku sering memperingatkan para remaja di dalam kesempatan memberikan ceramah motivasi agar menghargai masa muda dan berusaha untuk memberi makna dalam hidup yang masih panjang.

Kita sebagai manusia, sering lupa dan alpa bahawa perjalanan hidup kita adalah anugerah dari Ilahi. Anugerah yang perlu sangat dihargai dan diberi nilai yang bererti. Tiada erti hidup ini jika ianya sia-sia di sisi Allah walaupun zahirnya kita berharta dan mampu mengumpul kemewahan. Untuk bernilai, jadikan setiap detik hidup ini sebagai Ibadah ... "tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada KU". Ini peringatan Allah dalam surah AdzZariat 56. Sihat, Sakit atau mati adalah di tangan ALlah. Kita sebagai hambaNya, harus berusaha memerlihara sebaik mungkin. Jika Allah mengizinkan kesihata dan umur ang panjang, marilah kita jadikan sebagai kehidupan yang sangat bernilai. Isilah dengan amal fardhi (ibadah yang benar, akhlak yang baik, nasihat yang berguna... dll). Juga amal jama'i ... seperti menjalankan aktiviti dakwah, meliabtkan diri dalam kerja komuniti yang bermanfaat, menalankan tarbiyah dan memperkuatkan ummah melalui kerja-kerja berorganisasi atau berjamaah. "Bertolong-tolonglah kamu di dalam kebaikkan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan di dalam kemungkaran dan kemaksiatan" (maksud firman ALlah).

No comments:

Post a Comment