Saturday, December 19, 2009

Umur ini begitu cepat berjalan


Akhir-akhir ini aku sering merenung diri yang telah menjangkau setengah abad. Ku toleh kekiri, ke kanan dan kehadapan - masih banyak tugasan yang belum ku lunaskan. Benar kata Imam Al-Banna: "Kerja kita lebih banyak dari masa yang kita ada".
Bagi memungkinkan melaksanakan segala tugas dan kewajipan, seaorang perlu memiliki kesihatan, kecerdasan, ruang masa, tenaga, keupayaan dengan Izin Nya. Benarlah sabda Rasulullah saw "Mukmin yang kuat lebih disukai Allah dari mukmin yang lemah".
Bila usia sudah mencecah setengah abad, terasa keterbatasan dan bimbang akan munculnya penyakit. Oleh itu keperluan kepada pengawalan diri yang lebih kemas dan ketat. Penjagaan kesihatan perlu sentiasa diawasi, permakanan perlu diteliti. Allah sahaja yang Maha Mengetahui tentang penghujung umur kita, namun orang mukmin perlu berfikiran positif. Tugas dan tanggungjawab; kewajipan dan perjuangan perlu dilaksanakan sehingga kepenghujung hayat. Perjuangan hakiaktnya tidak berakhir bagi mukmin yang ikhlas berjuang, kerana perjuangan itu akan disambung oleh generasi seterusnya. Oleh itu mempersiapkan generasi penerus adalah sebahagian dari kewajipan yang asasi. Agar dakwah ini akan terus berkesinambungan dan langkah-langkah pemerkasaan misi bagi tercapainya visi menjadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment