Wednesday, December 23, 2009

Saingan Yang Sengit

Dua hari lalu saya menyertai bengkel perancangan stratagik organisasi 2009-2014, iaitu untuk lima tahun kehadapan. Di dalam perancangan stratagi, status terkini organisi dari segi pencapaian, kekuatan dan peluang dikenalpasti. Di dalam memeta rancangan masa hadapan, kelemahan dan ancaman juga dikenalpasti. Tujuan perancangan starategik adalah agar organisasi dapat berperanan dengan lebih berkesan dan memenuhi harapan dan keperluan stakeholders. Untuk mencapai misi tersebut, tidak kurang halangan dan saingan yang sengit yang perlu diharungi oleh organisasi.
Tidak mudah untuk memastikan organisasi mencapai hasrat dan tujuan kewujudannya. Banyak aspek perlu dicapai dan banyak pula sasaran dikenalpasti. Tidak mudah mencapai segala sasaran terutama bila menganalisa pesaing yang semakin ramai dan semakin kuat. Organisasi terpaksa merancang staratagi untuk berdepan dengan kompetator berasaskan bebeapa strategic objektif dan langkah strategi.
Demikianlah hebatnya cabaran dan langkah-langkah ke hadapan organisasi modern hari ini. Sehingga saya bayangkan, jika dikerahkan tenaga, masa dan kewangan yang bayak ... belum tentu sesebuah organisasi modern berada di kemuncak kegemilangan dek kerana sengitnya pertandingan dalam dunia pentadbiran dan korporat modern hari ini.

Merenung dari sudut lain, bagaimana agaknya perjuangan dan cita-cita meletakkan Islam di mercu kejayaan dalam keadaan Islam yang dagang hari ini? Bukan kerana pesaing, tetapi yang pasti setru (lawan) yang kompleks dan serba licik dan cangih. Hanya Allah yang maha mengetahui dan pertolonganNya diharapkan.

No comments:

Post a Comment