Thursday, November 26, 2009

Ibu Bapa Murabbi


Tugas dan tanggungjawab ibu bapa adalah tugas yang amat berat - umumnya semua orang sedar. Yang pasti setiap ibu bapa akan merasa bertanggungjawab membesarkan anak-anak sebaik mungkin - menyediakan makanan, pakaian, pelajaran dan tidak kurang memastikan anak-anak beroleh kesenangan hidup dengan memenuhi kehendak mereka setelah remaja dan menjadi dewasa.
Bila ku renung jauh, ke sedar bahawa aku sebagai ayah perlu memiliki ciri-ciri Murabbi. Murabbi bermaksud pemimpin, pendidik dan pendorong ke arah rabbaniyah (ketuhanan). Ibu bapa belum melaksanakan amanah seandainya hanya memastikan anak-anak dapat mencapai kesenangan duniawi, sebaliknya ibu bapa mestilah berusaha semampu mungkin untuk memastikan anak-anaknya dapat mencapai kesenangan di hari akhirat kelak. Itu bermaksud bahawa ibu bapa meti berusaha untuk menjadikan anak-anak dapat melaksanakan tugas sebagai hamba Allah (ibadah) dan menjadi khalifah Allah yang amanah.
Hanya mereka yang memiliki ciri-ciri Murabbi akan sensitif terhadap tugas dan tanggungjawab ini, lantas akan berusaha melaksanakan tanggungjawab tersebut. Tugas Murabbi memrluka keupayaan bukan sekedar ilmu dan kata-kata mulut, namun perlu menjadikan kehidupannya, amalan dan kehidupannya adalah suatu perjalanan dakwah dan tarbiyah. Anak-anak tidak sekedar mendapat bimbingan dari aspek tutur katanya tetapi perjuangan hidup ibu bapa di dalam dakwah dan tarbiyah aalah merupakan suatu bentuk 'didikan' yang berupaya membangunkan kefahaman, kesedaran dan ikutan anak-anaknya di dalam proses pembesaran dalam minda, spiritual dan semangatnya. Apakah jalan-jalan yang perlu dilalui oleh ibu bapa untuk memampuka mereka memiliki ciri-ciri murabbi?
(Insya Allah ... tunggu sambungannya).

No comments:

Post a Comment